موزه شهاب سنگ نراق

22/دی/1402 گردشگری
بدون دیدگاه

در بعد ازظهر  روز دوشنبه 28 مرداد 1353 وقتي که هنوز ساعتي تا غروب آفتاب باقي بود کارگر جواني متوجه جسم سياهي در آسمان می گردد  که مانند پرنده شکاري با سرعت به سوي زمين شيرجه ميرفت ، او فرصت گريز نيافت و جسم سياه با غرشي رعد آسا تقريبا در کنار او در سقف مدرسه معصومي که در آن زمان در حال ساخت بود سقوط و باعث تخريب سقف سالن اين مجموعه گرديد . کارگران حاضر در محل اين سنگ گداخته و سياه را برداشته و از محل خارج مي کنند که با پيگيري       دستگاه  هاي مربوطه قسمتي از سنگ به وزن 5/2 کيلو کشف  وبه قرار اطلاع به یکی از  دانشگاه های  رم برای تحقیقات بیشتر ارسال می گردد .

 طبق اسناد ارائه شده توسط استاد زمین شناس دانشگاه آخن آلمان جناب پرفسور  ایرج عشقی مشخص شد در سال 62 بخشی از شهاب سنگ به کشور آلمان  جهت انجام تحقیقات بیشتر برده می شود و بخش عمده آن به وزن دو کیلو و 900 گرم تحویل موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گردیده است .

بخشی که به آلمان برده شده بود به همراه گزارش تحقیقات صورت گرفته در آبان سال 92 توسط استاد عشقی به زادگاه خود نراق عودت و اکنون در شهرداری نراق نگهداری می شود .  

شهرداری نراق ضمن دعوت مجدد از این محقق برجسته کشور در سال جدید بنا به پیشنهاد دکتر عشقی که خود دارنده مدال اروپا برای گردشگری هوشمند در ایفل آتشفشانی آلمان و تجربه زیادی در احداث ژئو پارک ها را در کارنامه خودرا دارد تصمیم گرفت با همکاری خیر مدرسه ساز جناب آقای حاج عباس معصومی که این هدیه آسمانی در سال 1353  چند روز قبل از افتتاح مدرسه در آزمایشگاه آن سقوط کرد،سفارش تدوین کتاب سرگذشت شهاب سنگ نراق را به استاد عشقی داده و سالن محل برخوردرا به اولین موزه شهاب سنگ های آسمانی ایران تبدیل کند  .

 موسسه خصوصی کانون سبز فارس به مدیریت جناب آقای بهمن ایزدی از متخصصین ژئو توریسم  ایران  طی مکاتبه ای  با شهرداری پیشنهاد داده است اگر این موزه  در شهر نراق  و محل نزول آن  احداث گردد ،دو مین شهاب سنگ  بزرگ ایران را که در کویر لوت توسط این کانون یافت شده را به این مرکز جهت نگهداری و بازدید علمی علاقه مندان منتقل خواهند کرد .

امیدواریم در آبان ماه سال 94 با همکاری همه مسئولین ذی مدخل از جمله سازمان میراث فرهنگی ، آموزش و پرورش، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ،خیر مدرسه ساز جناب آقای معصومی و کانون سبز فارس با نظارت علمی پروفسور ایرج عشقی این موزه منحصر به فرد را احداث نماییم  تا بخش دیگری  از پازل گردشگری این کهن شهر تاریخی تکمیل و بتوانیم به نحو شایسته قدر  این هدیه ارزشمند الهی را که عمر زمینی آن چهال سال و عمر کیهانی آن  13 میلیون و هفتصد سال است را پاس بداریم .          

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها